25 januari 2011

Onweerstaanbare impulsen

Het trainingsmateriaal is aangekomen. Behalve de doos met DVD's en het boek zit er een enorme poster bij (100 x 140 cm). Nieuwsgierig vouwde ik hem uit op de grond. Het is een schematische weergave van de weg naar gezondheid. Centraal daarbij is het punt waar je kunt kiezen. 'Staand' op dit keuzepunt zie je je toekomstige zelf liggen. Het is duidelijk dat je bij het maken van de keuze voor een bepaalde handeling die toekomstige zelf voor ogen moet houden.

Dat is confronterend, want ik realiseer me dat ik absoluut geen beeld meer heb bij een gezonde zelf. Dat maakt me verdrietig.

Tegelijkertijd voel ik me door dit schema meteen gesteund. Ik zie dat het mij kan helpen met iets waar ik al jaren mee worstel, namelijk: hoe ga je om met impulsen? Soms zijn mijn impulsen om iets te doen zo sterk dat ik ze niet kan weerstaan, ook al weet ik dat mijn lichaam rust nodig heeft. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
  • Ik ben in een nu-of-nooit situaite (op het juiste moment op de juiste plek): er ligt een mogelijkheid om iets te bereiken dat ik belangrijk vind, maar dat kan alleen als ik de kans meteen grijp. Meestal doe ik dat, hoe moe ik ook ben.
  • Ik ben verdoofd door hormonen, bijvoorbeeld als ik met iemand ben die mijn lichaam super aantrekkelijk vindt. Dan lukt het mij niet meer op de rem te gaan staan.
  • Iemand heeft mijn hulp nodig.
  • Verzet. Ik leg mezelf vaak beperkingen op om goed voor mijn lichaam te zorgen en soms roept iets in mij heel hard: 'NU EVEN NIET! Nu heb ik vakantie van voorzichtig zijn!'
  • Het onderbewustzijn is de baas. Mijn hersens kunnen wel nee zeggen, maar de beslissing is al genomen en wat ik denk maakt geen indruk meer.
In het schema staat dat de amygdala en het bewustzijn elkaar beinvloeden. De training gaat mij vast dingen leren waardoor ik anders om kan gaan met deze Onweerstaanbare Impulsen. Ik ben benieuwd...

Geen opmerkingen: